Milli.Az tanınmış yazıçı, psixoloq-teoloq Rövşən Abdullaoğlunun "Başlanğıcda söz var idi" silsiləsindən dördüncüsü olan "SÖZ TƏLƏSİ, yaxud "timsahın göz yaşları" ifadəsi necə yarandı" məqaləsini təqdim edir:
Tarzanın vətənində olmuş azərbaycanlı yazıçının Afrika təəssüratları - Paltarlarımızı əynimizdən çıxarmaq istəyirdilər - VİDEO - FOTO
İndi də sizə başqa kəlmələr deyəcəyəm: Tanrı, Allah-taala, Rəbb, Uca Yaradan, Transsendent Həqiqət, Ali İdrak, Ali Qüvvə... Bu anlayışların hamısının eyni həqiqətə işarə etdiyinə baxmayaraq, hər birinin beynimizdə qoyduğu psixoloji təsirlər fərqlidir. Məhz bu məna oyununa görədir ki, Allah-taala, Uca Yaradan, Rəbb kimi sözlər bəzilərində elmi olmayan, hətta xurafi anlayışlarla assosiasiya olunur. Transsendent Həqiqət, Ali İdrak, Ali Qüvvə kimi sözlər isə beynimizdəki "elmi qəlibə" uyğun olduğuna görə təsiri də başqadır.
Göylərdə yazılan - Rövşən Abdullaoğlunun səmada düşündüklərindən
Müasir insanı idarə etmək, istədiyin istiqamətə yönəltmək istəyirsənsə, onun qılafının içinə yol tapmalısan. Beləsini həqiqət maraqlandırmır, həqiqət haqqında sadəcə onun subyektiv aləminə xas dildə danışmalısan. Bunu bacarmasan, həqiqəti çatdıra bilməyəcəksən. Müasir dövrdə məhsulların reklamından tutmuş, xəbərlərə, filmlərə, verilişlərə, geyim sənayesinə, informasiyanın ötürülməsinə, çıxışlara, siyasi müzakirələrə kimi hər şeydə insanın qeyd etdiyimiz subyektivlik xüsusiyyəti əsas götürülür. Cəmiyyətin yaşadığı subyektiv aləmi - bəli, real deyil, məhz subyektiv aləmi öyrənmək üçün böyük universitetlər, araşdırma institutları, PR şirkətləri, brend yaratma şirkətləri, böyük büdcəli sorğu mərkəzləri yaradılıb. Bu işlərə mütəmadi olaraq külli miqdarda vəsait ayrılır.
Cəmiyyət real aləmdə yaşamırsa, real zamanı və məkanı öyrənməyin anlamı qalmır. Fikrini cəmiyyətə çatdırmaq, beyninə yeritmək istəyirsənsə, onun yaşadığı məcazi aləmə daxil olmalısan.
Ədəbiyyatda sofizm
Natiqlik elminin banilərindən hesab edilən Koraks günümüzədək gəlib çatmış məşhur misalında qatığın eyni zamanda həm qara, həm də ağ ola biləcəyinin mümkünlüyünü açıqlayır. Koraks bu misalı ilə təmsilçisi olduğu sofizmin bütün mahiyyətini açır.
Deməli, bir gün timsah sahildə dayanmış ananın övladını çənginə keçirir. Ana övladını qaytarması üçün yalvarmağa başlayır. Timsah da ananın göz yaşlarına dayana bilməyib ona qoşularaq ağlayır. Yəqin ki, günümüzdə məşhur olan "timsah göz yaşları" ibarəsi də buradan qaynaqlanır.
Timsah deyir:
Övladından ötrü axıtdığın göz yaşları mənim ürəyimi ağrıtdı. Sənə övladını qurtarmağın üçün bir fürsət verəcəyəm. Sadəcə bir sualıma düzgün cavab versən, oğlunu azad buraxacağam, yoxsa ondan əlini üz. De, görüm, övladını geri verəcəyəm?
Qadın bir az düşündükdən sonra cavab verir:
- Sən övladımı mənə qaytarmayacaqsan.
Timsah deyir:
- Sənə övladını verməyəcəyəm.
- Nəyə görə, məgər mən düz tapmadım? - ana narahatlıqla soruşur.
Ol! - Rövşən Abdullaoğlu yazır
Lakin ana timsahla razılaşmır və ona məsələni başqa tərəfdən izah edir:
- Əgər mənim "sən övladımı geri verməyəcəksən" cavabım doğrudursa, o zaman, şərtimizə əsasən, övladımı mənə qaytarmalısan. Yox, əgər cavabım yanlışdırsa, bu yanlışlığı sübut etmək üçün sən övladımı mənə verməlisən, verməsən, mənim sözüm səhv olmayacaq.
Koraksa görə, bu, bir məntiqi paradoksdur. Bununla o, hər kəsin özünə görə haqlı olduğunu göstərmək istəyirdi. Həqiqət sabit deyil, maraqlarına uyğun söz güləşdirərək istədiyini həqiqət adı ilə təqdim edə bilərsən.
Belə insanlar, bu cür nəzəriyyələr hər zaman bir çoxlarının maraqları ilə uyğun gəlib. Koraks isə məhz bu söz pəhləvanlığına görə yüksək ictimai mövqe də qazana bilir.
Oxşar tendensiyanı, təəssüf ki, müasir dünyada da müşahidə edirik. Bu "elmi" mənimsəyənlər dünyəvi işlərdə irəli gedirlər. İnsanların şüuru ilə istədikləri kimi manipulyasiya edirlər. Lakin: FƏRQLİ QAVRAMA HƏQİQƏTİ DƏYİŞDİRMƏZ. Sadəcə bizi fərqli edər.
("Əsarət" kitabından)
P.S. Qeyd edək ki, Rövşən Abdullaoğlunun "Başlanğıcda söz vardı" silsiləsindən ilk yazısı "Ədəbiyyatda sofizm", ikincisi "Ol!", üçüncüsü "Göylərdə yazılan" adlanır.
Milli.Az