Ağalar Məmmədov: "Yolagətirən yox, yoldançıxaranam! "
6 Yanvar 2011 10:04
Milli.Az xəbər portalının filosof və yazar Ağalar Məmmədovla müsahibəsi:
"Anlamaq - zənənəsayaq işdi, anlamaq üçün gərək qadın kimi təslim olasan"
-
Ağalar bəy, sizi daha çox materialist fikir adamı kimi tanıyırlar.
Bununla belə, sizin tez-tez dini mətnlərə, dinə münasibətinizi görürük.
Materialist bir düşüncəylə metafiziki məsələlərə münasibət bildirmək nə
dərəcədə məntiqə uyğundu?
-
Boynuma alım ki, məndən çox az-az hallarda belə fəlsəfi sual
soruşublar. Təşəkkür edirəm! Mən heç vaxt materialist olmamışam, ancaq
idealist də olmamışam. İndi dünyada ancaq BDU-nun fəlsəfə professorları
belə ikili məntiqlə düşünür. Sadəcə olaraq, materializmdən, realizmdən,
ateizmdən, naturalizmdən başlayıram mən. Ancaq bu, ontik başlanğıc
deyil. İzahın başlanğıcıdı. Dinə gəldikdə, o, mənim üçün həmişə maraqlı
olub. Dinin mistik qatı, dinin metafiziki statusu.
- Doğrudan belədi?
-
Əlbəttə. Tarix boyu islamdan din düzəltmək istəyən əsl möminlərə divan
tutublar. Yəni, mən islamı tənqid edərkən dini, müqəddəsliyi, ilahiliyi
filan tənqid etmirəm. Din daoizm, zen, buddizm və sairdi. Üstəlik,
materializm də metafizikadı. Mən metafizikəm. Ancaq məsələ belədir ki,
Azərbaycanda materializm, idealizm, metafizika kimi fəlsəfi terminlərlə
düşünən heç 5 nəfər də yoxdur. Təbii ki, mən burda iki böyük fəlsəfə
ustadını istisna etməliyəm və edirəm: Niyazi Mehdi və Rəhman Bədəlovu.
Ona görə də istəsəm ağzıma gələni danışaram, heç kim də fəlsəfi
yanlışımı düzəltməz, birincisi, yazdıqlarımı oxumayacaqları üçün,
ikincisi, oxuyanlar bunun yanlış olduğunu anlamadıqları üçün,
anlayanlar da ərinəcəkləri üçün. Bir sözlə, ölkəmizdə fəlsəfənin heç
bir məsuliyyəti yoxdur.
"Sehrinə qapıldığım ideyanı vaxtından qabaq səsləndirmək mənim üçün abort effekti verir"
"Fəlsəfə
bilicisi" mandatı ilə siz də istədiyinizi deyə və yaza bilərsiniz. Heç
mənim də vecimə olmaz bu. Bu, eyni zamanda ölkəmizdə fəlsəfi tənhalıq
deməkdi, yəni, heç kim bilmir sən kimsən, nə düşünürsən və nə üçün
bunun burasını belə deyirsən. Boynuma alım ki, bəzən olmadığım kimi
görünmək xoşuma gəlib və gəlir. Öz oxucularımla belə məzələnməklər
xoşdu mənə. Ya da 5 il qabaqkı kimi görünmək adama qəribə rahatlıq
verir. Bu, mənə həm də yeni düşüncələrimi gizlincə çək-çevir, biş-düş
etmək üçün şahidsiz şərait yaradır. Sehrinə qapıldığım ideyanı
vaxtından qabaq səsləndirmək mənim üçün abort effekti verir. Gərək
susasan ki, onu mistik düşünə biləsən.
- Misalçün?
- Məsələn, uzun illərdi əsl düşündüklərimi mən heç yerdə demirəm, heç
dərslərimdə də. Həm də axı fəlsəfi götür-qoylarımı nə üçün başqaları
ilə bölüşməliyəm? Nitsşenin bu sözü gəncliyimdən bu yana daim
qulaqlarımda səslənir: "Öz işinə heç kimi qarışdırma".
"Azərbaycanlı fəlsəfə oxucusunun qiyməti mənə qəti maraqlı deyil"
-
Sizə elə gəlmir ki, ancaq filosofu, fəlsəfəsi olmayan bir ölkədə
filosof ola bilərdiniz? Məsələn, bu düşüncəylə siz Türkiyədə filosof
ola bilərdinizmi?
- Bunu mən çoxdan düşünmüşəm.
M.F.Axundzadənin oğlu fransız mütəfəkkirlərinin əsərləri ilə tanış
olandan sonra keçirdiyi məyusluğu və bunu atasından gizlətmədiyini,
Axundzadənin də ona regional mütəfəkkir olduğunu boynuna almasından da
çoxdan xəbərdaram. Azərbaycan miqyasında "böyük filosof" adlandırılmaq
və görünmək istəsəydim bunu çoxdan edərdim. Bəziləri kimi ildə bir
fəlsəfə kitabı buraxdırardım. Almanca fəlsəfə kitablarından plagiatlıq
edərdim, heç kəs də bilməzdi bunu və s. Halbuki, özünüz də görürsünüz
ki, heç mətbuat üçün də yazı yazmıram artıq. O səviyyədə ki, mən
məsələn, küçədə, çayxanada dostlarla danışıram, o adamlar belə şeyləri
yazırlar və sonra da bunu kitab kimi çap etdirirlər.
Mənim
yolum isə bu, deyil. Mən gələcəyimi fəlsəfə alimi və yaxud publisistik
maarifçi statusu ilə məhdudlaşdırmıram. Mənə Azərbaycan standartları və
inciməyin, azərbaycanlı fəlsəfə oxucusunun qiyməti qəti maraqlı deyil.
Sualınıza konkret olaraq cavab verim ki, bu səviyyə ilə Türkiyədə bəli,
filosof sayılardım, ancaq Avropada yox. Mənə isə fəlsəfədə Qərbi-Avropa
standartları maraqlıdı. Özümü onlarla ölçürəm. Bir dəfə bir müsahibədə
bunu demişəm, indi ikinci dəfə deyirəm, mənə bir neçə il vaxt verin,
mən fəlsəfədə çox produktiv bir yerə gəlib çıxmışam, bundan sonrası ya
alınacaq, ya da yox. Alınsa oxuyacaqsınız, alınmasa da bunu açıq
boynuma alacağam. Mən bir çox filosof kimi yolda aza, vaxt itirə, çaşa,
dalana gəlib çıxa bilərəm. Təfəkkür işi macəradı. Mənim özüm üçün də
maraqlıdı, görəsən 10 il sonra hara gedib çıxacağam.
Ancaq
məsələnin əks tərəfi də var. Axı Azərbaycanda filosof olmaq üçün faktik
olaraq heç nə yoxdur! Bəs bunu niyə nəzərə almırsınız? Yəni, məsələn,
hansısa fəlsəfi problemi anlamaq üçün, hansısa fəlsəfi ideyanı inkişaf
etdirmək üçün köməkçi monoqrafiyalar, tərcümələr, samballı fəlsəfə
jurnalları, fəlsəfə simpoziumları, ensiklopedik lüğətlər, fəlsəfi dil
və s. Hanı bunlar? Yəni, demək istəyirəm, bəlkə əksinədi, mən elə məhz
Azərbaycandan qıraqda yaşasaydım filosof olardım, hə? Yəni, siz
sualınıza belə də başlaya bilərdiniz: "Heyf ki, Azərbaycanda
doğulmusunuz".
- Bəs Əhməd bəy
Ağaoğlu deyir ki, biz Qərb dəyərlərini qəbul eləyiriksə,
yaxşısıyla-pisiylə birmənalı qəbul etməliyik. Çox vaxt görürük ki,
bizdə Qərbin ya yaxşı tərəfləri, ya da pis tərəfləri qəbul olunur.
Sizcə, bu, niyə vəhdət təşkil eləmir? Və ya buna ehtiyac varmı?
-
Qərbin pis, ya da yaxşı tərəfləri filan... Bunlar nə ifadələrdi axı?
Biz Azərbaycan ölkəsi olaraq nəkarəyik ki, Qərbin pis-yaxşı tərəflərini
ayırıb saf-çürük edək, təftiş edək? O boyda mədəniyyəti olan, dünyadakı
4-5 sivilizasiya ocaqlarından biri olan Hindistanın tarixi 3 cilddir;
Toynbinin dünya, daha doğrusu, mədəniyyətlər tarixi 12 cilddir,
qlobusda bəzən heç adı da göstərilməyən Azərbaycanın tarixini isə 7
cildəcən köpürdüblər. Dünya fəlsəfəsi tarixi 3 cilddir, Azərbaycan
fəlsəfəsi tarixinin isə hələlik 4-cü cildini yazıblar, hələ yenə də
artırmağı planlaşdırırlar.
Sualınızın başqa tərəfi də var:
tutaq ki, bir tələbə mənim fəlsəfə dərslərimdə dediklərimin bəzilərini
qəbul edir, bəzilərini də qəbul etmir. Onda mən başa düşmürəm, axı o,
kimdi ki, məsələn, Kantı qəbul etməsin?! Çünki mən hələ ona indi
öyrədirəm qəbul edib-etməməyi, şübhələnib inkar etməyi, neqativ
azadolmağı, pozitiv azadolmağı, fəlsəfi tənqid konstruksiya etməyi və
s. Axı o, hələ subyekt kimi yoxdur, doğulmayıb, qurulmayıb. Sözümün
canı budur ki, Azərbaycan hansı plastda dayanıb, hansı statusla, hansı
diskursda, hansı kriterilərlə Qərbin pis və yaxşı tərəflərini müəyyən
edə bilər? Adama gülərlər e. Üstəlik, bizim qərarımız nəyə təsir edə
bilər? Məncə, Qərb müəyyən edir və edəcək ki, bizikimilər ondan nələri
götürsün, nələrisə yox.
- Öz ölkəmizə, öz insanımıza qarşı niyə belə dəyərsiz yanaşırsız? Çıxış yolu budurmu?
-
Çıxış yolu düzünü deməmək, malalamaq, palaz altına süpürmək, yalançı
tərifçilikdirmi? Özümünkü-özgəsi, dəyərli yanaşmaq-dəyərsiz yanaşmaq,
çıxış yolu göstərmək filan, bunlar mənim leksikonuma daxil deyil.
Elmlər Akademiyasında da mənə deyirlər ki, sənin milli qürurun yoxdur,
sən dönəksən, satqınsan. Çünki mən, məsələn, Heydər Hüseynovu yox,
Nitsşeni filosof sayıram. İndi, sizcə, mən nə edim?
-
Mən onu bilirəm ki, fəlsəfənin əsas görəvlərindən biri də çıxış yolu
göstərməkdi. Amma sizin cavablarınızda nədənsə bunun əksi görünür,
yoxsa mən yanılıram...
- Görünür, niyyətinizdə mənə
kompliment edirsiniz, ancaq hamını eyni bir yola səsləmək, yola
gəlməyənləri də şişləmək, bu, tərifə yox, lənətə layiq dünyagörüşüdür.
Mən fərdiyyətçiyəm. Hər bir detalı eyni bir qlobal prinsiplə izah edən
vahid sistem fəlsəfələri dövrü deyil indi. İndi lokal, təvazökar,
dəyişkən, çoxlu balaca prinsiplərlə işləməlisən. Dinlərin də bazarı
buna görə bağlanıb. Asif Ata bunu axıracan başa düşmədi. O, təəssüf ki,
Hegeli tənqid edənləri anlamamışdı. Ancaq tək-tək şəxslər xilas ola
bilər, kütlə yox. Azmağı sevən adam yol göstərə bilər? Azmasanız tapa
bilməzsiniz.
"Müsəlman Şərqinə mənsub olmağı istəməzdim, öləndən sonra da, lütfən!"
- Şərqli olduğunuz halda bunu qəbullana bilməmək nəyin göstəricisidi?
-
Mənim müsəlman Şərqinə qəti olaraq aidiyyətim yoxdur! Uzaq Şərqli isə
hə, olmaq istərdim. Düşüncələrim Qərb fəlsəfəsi ilə Uzaq Şərq fəlsəfəsi
arasında rəqs edir. Uzaq Şərq təfəkkürü ilə Qərb fəlsəfəsini eyni
vaxtda anlaya və duya bilməyim mənim fəlsəfi bəxtəvərliyimdi. Müsəlman
Şərqinə mənsub olmağı və daxil edilməyi isə, ümumiyyətlə, istəməzdim.
Öləndən sonra da, lütfən!
- Türkiyədə təhsil almış biri kimi burda təhsil alanlardan özünüzün fərqinizi nədə görürsüz? Yoxsa bunun elə də önəmi yoxdu?
-
Türkiyədə mənimlə eyni dövrdə yüzlərlə azərbaycanlı tələbə təhsil alıb,
Azərbaycana qayıtdı. İndi keçmiş tələbə yoldaşlarım məndən
inciməsinlər, onların əksəriyyətinin burda təhsil alanlardan fərqi,
olsa-olsa, ixtisaslarını daha yaxşı mənimsəmələridir, vəssalam. Onların
çoxu heç də mənim kimi düşünmürlər və duymurlar. Sadəcə olaraq,
Türkiyədə mənim şansım bu oldu ki, baza biliklərini gənc yaşda sürətlə
yığa bildim və özümü xalis intellekt əməyinə hazırladım. Yəhudilərin
müqəddəs kitabı Torada yazılıb ki, müdrik o adamdır ki, o, öyrənməyə
açıqdı. Biz öyrəşmişik deyək ki, filankəs müdrikdi.
"Gənclər yekəxanalıqdan oxumurlar"
Qədim
yunan təsəvvürünə görə müdriklik çatılmayan idealdı. Fəlsəfə də elə
məhz müdrik olmağa nakam sevgidi. Yəhudilər isə bir az ayrı cürə
deyirlər: Kim müdrik olmağa çalışır, o, elə indidən müdrikdi. Mən də
tələbə vaxtı müdriklik elədim, özümü təslim etdim müəllimlərimə və
yeni-yeni, dərin-dərin fəlsəfi düşüncələrə. Bundan qorxmadım. Danqaz
olmadım, müdrik oldum, təslim oldum. Fərqim bu idi.
Hegel
deyir ki, hər bir anlama səni bir pillədən o biri pilləyə qaldırır,
yəni, hər bir anlama ilə sən bir səviyyədən başqa şüur səviyyəsinə
qalxırsan. Mən də əlavə edirəm ki, anlama feminin, qadınvari,
zənənsayağı işdi. Sən anlamaq üçün gərək qadın kimi təslim olasan. Bu
mənada, harda təhsil almağın elə də prinsipial fərqi yoxdu.
- Qoca ruhlu gəncliyimizi söyməklə, danlamaqla doğru yola gətirmək olarmı?
-
Mənim heç kimi yola gətirmək fikrim yoxdur! Çünki elə bir vahid yolun
varlığına inanmıram. Belə yol çəkənləri də təhlükəli sayıram. Əksinə,
bu mənada, mən yolagətirən yox, yoldançıxaranam! Söyüb danlamağa
gəldikdə, mən müəlliməm, danlağım həmişə müəllimcəsinədi. Gənclərimizin
problemi oxumamaq yox, yekəxanalıqdı. Oxumayan adam yekəxanalığından,
özü haqqında yüksək fikirdə olmağından, kobudluğundan, eqoistliyindən
oxumur. Yekəxana adam mütaliə etsə də, faydası yoxdu, çünki o, bunu
lovğalanmaq üçün edəcək. Dəyişmək, başqalaşmaq, özünü aşmaq üçün yox.
- Çox zaman yazarlarla, ədəbiyyatla bir yerdəsiz. Bəs çağdaş ədəbi proses haqqında nə deyə bilərdiz?
- Təəssüf
ki, çağdaş ədəbi yaradıcılığı yaxşı izləyə bilmirəm. Ancaq müəyyən
qədər tanış oluram, onu da ədəbi saytlar vasitəsilə. Hiss olunur ki,
ədəbi canlanma var. Mənə məlum olan ədəbi nümunələrdən çıxardığım
nəticə budur ki, çağdaş gənc ədəbiyyatımız əsasən, naturalizmdir. Gənc
yazar və şairlərin bəziləri ilə şəxsi tanışlığım, yoldaşlığım var.
Çoxusunu işıqlı adamlar sayıram. Bir çox fəlsəfi məsələdə mən də onlar
kimi düşünürəm. Ancaq gördüyünüz kimi gənc dostlarımın şəxsi
keyfiyyətləri və istedadları haqqında danışa bilirəm, yaradıcılıqları
haqqında isə geniş yox, bunu qüsurum sayın, bağışlayın.
- İstər yazılarınızda, istərsə də bu cavablarınızda müxtəlif yerlərdən,
adamlardan xeyli sitat çəkirsiz. Bir bilgin adamçün bu, zərərli deyilmi?
- Alim üçün zərərli deyil, yaradıcılıq üçün hə, bəzən zərərlidir. Fəlsəfə
ilə ədəbiyyatın fərqlərindən biri də budur ki, fəlsəfədə yaradıcılıq
etməzdən qabaq yaxşı araşdırmaçı olmalısan. Sitatsızlıq müstəqillik
deməkdir. Ancaq vaxtından qabaq sitatsızlıq oyunu oynamaq yox, fəlsəfə
tarixindən yekəxanalıq edib imtina etmək yox, o fəlsəfi istiqlaliyyətə
gedib çıxmaq lazımdır. Bu yol isə sitatlarla addımlanır.
Sonda bunu deyim ki, müsahibədə çox mən, mən, mən dedim, bu, sualların quruluşundan irəli gəldi...
Əsəd Qaraqaplan
Milli.Az